v. 38

Nu är du 37 veckor gången (eller gravid i 38:e veckan, om du föredrar att räkna så). Bara två eller tre veckor kvar! Denna vecka tappar din bebis den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och det vaxliknande lager som skyddat huden och som kallas vernix caseosa. Din bebis sväljer båda substanserna och de kommer sedan att ligga kvar i tarmen till födseln där de bildar den svartgröna avföring som kallas barnbeck (mekonium). De sista veckorna kommer du förmodligen att känna dig som en ganska rastlös flodhäst. Försök trots detta att vila så mycket som möjligt, även om du har svårt att sova — du kommer att uppskatta det efter förlossningen. Din barnmorska vill träffa dig och ta ett blod- och eventuellt urinprov denna vecka.

Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.




Barnet:

Barnet är fullgånget

I flera veckor har ditt barns utveckling mest handlat om förbättringar av organens funktioner, inte någon uppbyggnad av dem. Barnets hjärna och nervsystem fungerar bättre för varje dag, men den här utvecklingen fortsätter genom barndomen och ända upp i sena tonåren. 

Nu betraktas barnet som fullgånget. När är det dags att föda, då? Barnet bestämmer själv när det är dags. 

Forskning visar att våra gener avgör hur länge vi stannar i livmodern. Barnet har ärvt sina gener från dig och från pappan. Det finns inte mycket du kan göra åt saken, förutom att vänta.

Mamman:

Svårt att sova

När barnets huvud eller rumpa är i läge blir det ofta lättare att andas, men du får mer tyngd på magens nedre del. Du kan känna hur det sticker till när huvudet trycker mot bäckenbotten. 

Nu är det riktigt svårt att hitta en bekväm sovställning. I ärlighetens namn är det svårt att hitta en bekväm ställning om du så ligger, sitter eller står, men det är snart över. 

Försök att inte bli irriterad på människor som frågar om du har gått över tiden eftersom du är så stor ("Tack så mycket, det kändes fint att höra") eller varför du inte har fött än ("Precis som om jag visste?"). Försök att inte bry dig om detta. Gör något kul varje dag om du orkar. Gå på bio, färga ögonfransarna, gå till frisören, ta en promenad i friska luften, ät middag med dina vänner, njut av lugnet före stormen.



 

Ja senaste dagarna har varit lite jobbiga, ska egentligen inte klaga för det finns dom som har det mycket värre. 
MEN Jag har svårt att sova, svårt att andas, ont i varje del av kroppen osv. Känner mig fet & tung trots min viktuppgång på ca 6,5 kg. Men det finns de som går upp 30 kg, kan knappt röra sig och dom klagar inte. Så ber om ursäkt för allt klagande från min sida, men alla är vi olika och upplever våran kropp på olika sätt. Tur är väl det! 
Jag har ju sagt att jag vill att den ska bli kvar i 4 dagar så det blir ett 101010 barn, men jag tar tillbaks det, bebis kan mer än gärna få komma ut till oss nu, dels för Andreas slipper höra mitt vridande & stönande mitt i natten ( & får höra bebis istället), & dels för att min kropp är inte redo att ta mer nu. Min kropp börjar säga ifrån att det är alldeles för jobbigt. Fyfan va mesig tänker ni som gick över 2 veckor & Hade ett helvete & jag förstår det, men lilla jag vet inte bättre, jag tror att jag spricker snart. baboooom.


Men hur som helst är jag glad att det är nära nu.

 

 


Kommentarer
Postat av: Tina

Ja nu är det inte länge kvar gumman =) Och jag tror fortfarande lilleman kommer titta ut tidigare, så vi får väl se om det är jag som vinner vadslagningen.. hihi



Vi får ses på en fika snart igen =) Puss och kram

2010-09-15 @ 15:00:05
URL: http://ihemmetsvra.blogg.se/
Postat av: Thea

6,5 kilo?!??! OMG!!! Jag har nu nått 20kg kvinna! Bara på några dagar har jag gått upp 3kg. =/ Jag ville själv kläcka ett par dagar tidigare för att få ett 101010-barn. :) Men Det kanske blir ett septemberbarn istället.. =/



Stonk o stön på nätterna är skitdrygt, man låter som en kossa som försöker vända på steken. Eller gör svallvågor i hela sängen när man försöker ta sig upp på toa. Men jag vill gärna hålla kvar bebben ett par veckor till!

2010-09-15 @ 15:34:06
URL: http://banankartong.blogspot.com
Postat av: Lina

Gaah vad jag längtar till att få höra att lilla emilio har kommit :) Du är så stark camilla!



längtar efter att få träffa er. jag kommer hem nästa helg föresten, träffas gärna om du orkar det då :)



Massa kramar!

2010-09-15 @ 19:42:03
URL: http://linabakar.blogg.se/
Postat av: annie

Camilla, du får klaga hur mycket du vill och skit i va alla tycker, om dom tycker att du gnäller så får dom vell slå döv örat till då :) !! Jag tycker du är jätte duktig iaf. Om lilleman kommer den 8e så blir de samma dag som jag fyller :) men då e de juh fränare om han kommer 101010 ;) Massa kramar till världens finaste och duktigaste tjej! :) Saknar dig! <3

2010-09-15 @ 21:51:46
Postat av: Tina

Nej det är verkligen inte lång tid kvar om det blir som jag tror =) hihi

Ja fika på Märtas är aldrig fel =) låter mysigt!



Jag kan höra av mig under dagen så får jag se hur det är med er =) kram kram

2010-09-16 @ 08:52:54
URL: http://ihemmetsvra.blogg.se/
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 24

Haft en jobbig natt men annars är allting bra, med dig också? Dags för bebis att komma ut snart va? :D

2010-09-16 @ 10:24:12
URL: http://madeleiene.blogg.se/
Postat av: Maria - fashionstars ☆

inte långt kvar :)

2010-09-16 @ 12:47:44
URL: http://fashionstars.blogg.se/
Postat av: jesssi

Hoppas allt e bra med dig.. gu så mys me bebis snart.. lova mig att ja får träffa er ;)



Ha det bäst

Kraam

2010-09-16 @ 14:15:46
Postat av: Tina

Bakdag, va mysigt och GOTT =) räkna med lite besök framåt kvällen då om jag piggnar till efter lite vila hemma.. haha



Tack =) jag pysslar och pysslar så snart är väl idéerna slut, måste in och köpa lite mer tyg nåndag bara. Och nu håller ju ÄNTLIGEN Daniel på och målar klart bokhyllan, så snart är det mer ordning där inne!



Vi hörs senare då =) kram

2010-09-16 @ 14:24:33
URL: http://ihemmetsvra.blogg.se/
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 24

Spännande, är du nervös inför förlossningen? :)

2010-09-16 @ 16:41:09
URL: http://madeleiene.blogg.se/
Postat av: camilla

Annie- Va gullig du är, du anar inte hur mycket jag saknar dig, hoppas allt är bra med dig? har läst lite på FB att det strular sig för dig?:( Hoppas vi ses snart.



Jessi- ja absolut, du får höra av dig när du är i Degerfors :) Allt är bara bra med oss, hoppas det är bra med dig med?

2010-09-16 @ 18:04:59
URL: http://cammiie.blogg.se/
Postat av: Lina

sv; va bra! haha jamen precis, såvida du inte är på BB förstås, det är ju inte helt omöjligt faktist ;)

krampuss <3

2010-09-16 @ 18:26:42
URL: http://linabakar.blogg.se/
Postat av: I väntan på Liten - Gravid i vecka 24

ja men det är samma här, även om jag har liiite längre kvar än dig ;)



Vi är osäkra på kön.. första UL i vecka 15 visade en pojke, men egentligen är det för tidigt för att se kön då för tjejer är väldigt svullna ända fram till vecka 16 och kan se ut som en pojke. På RUL i vecka 19/20 sa BM att det förmodligen var en tjej, snoppen var borta och vi såg de tre typiska tjejstrecken. Så vi tror att det är en liten Lova i magen, men säkra törs vi absolut inte vara :)



Ni då? Vet ni namn och kön?

2010-09-16 @ 18:33:35
URL: http://madeleiene.blogg.se/
Postat av: Tina

Va söt du är gumman =) det är säkert dina gravidhormoner.. hihi

Jadu, godiset börjar ju lägga sig nu så det kan nog hända att vi dyker förbi på fika och idolmys, haha =)

Hörs om en stund! puss puss

2010-09-16 @ 18:37:59
URL: http://ihemmetsvra.blogg.se/
Postat av: Mamma till William

Riktigt fin bild på dig och killen din med magen i vädret :) kram

2010-09-21 @ 18:02:55
URL: http://blondis81.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0